Vold mot kvinner

#FOKUSchallenge tar av

Det trengs oppmerksomhet om vold mot kvinner for at vi skal kunne klare å gjøre noe med problemet. I årets 16-dagerskampanje bruker FOKUS humor for å spre budskapet.

Det er ikke «bare bare» å være daglig leder i FOKUS! I forbindelse med 16-dagerskampanjen mot vold mot kvinner befalte kommunikasjonsfolkene mine at jeg måtte synge live på Facebook. Sang er ikke det jeg ville satt på cv’en som et av mine fortrinn, men for en viktig sak og kampanje som skal formidle et viktig budskap måtte jeg også slippe taket. Da var det bare å tenke som Pippi Langstrømpe at dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert.

Etter at vi lanserte kampanjen #FOKUSchallenge har mange andre også lagt selvhøytideligheten til side og støttet saken og kampanjen. Kampanjen går ut på at folk skal filme seg selv mens de synger litt av sin favorittsang. Videoen lastes deretter opp på Facebook, og samtidig blir andre personer utfordret til å ta utfordringen videre. Ved å ta utfordringen viser folk at de tar avstand fra vold mot kvinner og jenter.

Tall viser at en av tre kvinner vil bli utsatt for vold i løpet av livet. Vold mot kvinner er et problem i alle land, og det skjer for lite for å få slutt på det. Volden får ikke den oppmerksomheten den behøver. For å få slutt på vold må maktstrukturer i verden endres. Kvinner og jenter må få tilgang på sine menneskerettigheter, men for at dette skal skje må politikerne ville det og vise det, og de må handle for å få det til.

Vi vil hjelpe dem i gang ved å øke oppmerksomheten rundt voldsproblematikken, og samtidig starte diskusjoner om hvordan vi omtaler jenter og gutter fra tidlig alder, og hvordan det skaper ulikhet. Når alt legges opp til rosa og lyseblått, når det fra Prior produseres Prinsesse-egg og Sjørøveregg, når jenter skal se sexy ut og gutter skal se tøffe ut, når gutter som debuterer seksuelt tidlig omtales som tøffe, mens jenter omtales som løsslupne så former vi jenter og gutters holdninger til hverandre. Disse diskusjonene må tas og holdningene må endres.

16 dager mot vold
Den internasjonale 16-dagerskampanjen mot vold mot kvinner arrangeres hvert år fra 25. november til 10. desember. Det er i denne forbindelse at FOKUS har lansert #FOKUSchallenge.

#FOKUSchallenge utfordrer kanskje folks komfortsoner, men desto morsommere blir det, og det er imponerende å se at mange tar utfordringen på strak arm. At kampanjen er humoristisk betyr ikke at vold mot kvinner er morsomt, men vi tror humor kan bidra til at vi når ut med viktig informasjon. Det er også grunnen til at vi inviterer kjente personer til å fremme saken.

I tillegg til en rekke privatpersoner, har bl.a. barne- og likestillingsminister Solveig Horne, LO-leder Gerd Kristiansen, NHO-leder Kristin Skogen Lund, likestillingsombud Sunniva Ørstavik, Jonas Gahr Støre og deler av stortingsgruppen og sekretariatet til Arbeiderpartiet og arbeidsminister Robert Erikssen tatt utfordringen.

Videoene ligger på Facebook under hashtagen #FOKUSchallenge.

Syng noen strofer med den stemmen du har og syng med det ut mot vold mot kvinner. Bli med da vel!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *